Nyheder

Grønlangkål 2018

Traditionen tro, havde Stygge Krumpen den årlige grønlangkålsaften fredag den 30. november. Igen i år havde vi valgt at starte kl. 13.00.

Det blev som vanlig en rigtig festlig eftermiddag, med sild og grønlangkål med tilbehør. Det hele blev skyllet ned med den medbragte bjesk.

Vores dygtige kok Ole havde igen i år lavet grønkålene, med kogt flæsk, medisterpølse og tilbehør.

Underholdningen var igen i år Svend Foged’s trio. De spillede glad jazzmusik og der var trængsel på det lille dansegulv.

Stygge Krumpen kom igen på besøg, og der blev optaget 6 nye medlemmer i foreningen.

Der blev afholdt lotteri med rigtig mange gevinster. Der skal lyde en tak til de mange sponsorer af gevinsterne.

Der var 72 deltagere, som vi tror der fik en god eftermiddag.

Ref: Knud

Læsøturen 2. september 2018

Turen startede fra Gasværksgrunden kl. 9.30. Vi skulle med færgen fra Frederikshavn kl. 11.30. Sejlturen tager halvanden time, så vi var på Læsø kl. 13.00.

På færgen indtog vi vores medbragte mad og kaffe.

Første stop på busturen var på Saltsyderiet ved Byrum. Her fik vi en meget fin historisk gennemgang af ”salteventyret” på Læsø, gennem tiderne.

Herefter gik turen til Tanghuset. Vi så kun huset udefra og et lille kig ind i gården. Hvis vi skulle se hele museet, skulle vi have haft mere tid.

Efter Tanghuset kørte vi til Østerby. Her gik vi en tur rundt i havneområdet. Det er her øens fiskerihavn ligger. Her bliver der landet og forarbejdet hummer, som Læsø er kendt for.

I Østerby ligger Læsø Kunsthal, som har nogle værker af nu afdøde Per Kirkeby. Kunsthallen havde ikke åben, men vi så en nylig opsat teglstensskulptur af Per Kirkeby.

Nu var vi ved at trænge til eftermiddagskaffe. Vi fik lov til at være ved Bent og Jyttes sommerhus og drikke vores kaffe. Vi nød godt af Jyttes kendskab til øen. Jytte fungerede spontant som guide på turen. Tak for det.

Efter kaffen besøgte vi galleriet ”Anne Julie”. Anna Julie fremstiller maleri og piber i alle afskygninger og havde en stor flot udstilling i en ombygget landejendom.

Sidste stop var ved Læsø kur i Vesterby. Her er en nedlagt kirke ombygget til et kurbad. Her kan man få varme saltbade og forskellige behandlinger af kroppen. Det er der mange psoreasispatienter der benytter sig af.

Vi sejlede fra Læsø kl. 18.40. På færgens restaurant fik vi en rigtig god fiskebuffet med hummer og meget andet godt.

Det var en fin tur med solskin og stille vejr hele dagen. I fotogalleriet er der billeder fra turen.

Turen havde 43 deltagere.